LIPÖDEEMAN RUOKAVALIO

Lipödeeman ruokavalio, osa 1 

Lipödeeman oikea ruokavalio on vähähiilihydraattinen TULEHDUSTA VÄHENTÄVÄ RUOKAVALIO. En suosittele säännöllisesti laskemaan ja punnitsemaan syömisiä, vaan katsomaan lähinnä silmämääräisesti että syö järkeviä määriä. Vettä on hyvä juoda vähintään 2 litraa ja ketogeenisellä jopa 3-4 litraa.

Neuvoisin pitämään VHH-ruokavalion suurimman osan ajasta ja tällöin myös niitä rentoja päiviä mahtuu elämään, jos sellaisia haluaa pitää. Herkkuja saa kyllä tehtyä vaikka marjoista. Leivonnaisia teen toisinaan joihin laitan valkoisen sokerin sijasta karppisokeria ja vehnäjauhojen sijasta mantelijauhoa. Voi olla aluksi vaikeaa kun joutuu miettimään syömisiä, mutta ajan myötä kaikkeen tottuu. Voit ruokailla kotona ennen jotta sosiaalisissa tilanteissa ei tule syötyä liikaa niitä mitkä eivät sovi meille. Älä ota liian raskaasti jos tulee syötyä jotain epäterveellistä, vaan jätä se taaksesi ja aloita alusta. Voit tehdä muutokset asteittain. Voit jättää ensin pois ne mitkä ovat sinulle helpoimmat, vähennä vaikeimpien määriä ja pikkuhiljaa jätä ne pois. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on aika suolaton, joten suolan määrään pitää kiinnittää huomiota jatkossa. Hermoston kannalta tarvitsemme suolaa päivässä 6g. Monesti tämä määrä tulee piilosuolana leivässä, viljatuotteissa ja prosessoidun leikkeleen mukana. Lipödeeman ruokavalioon leivät, viljat ja leikkeleet eivät kuulu, joten suolan määrä pitää huomioida uudessa ruokavaliossa.

Lipödeema ei ole meidän syy eikä seurausta epäterveellisestä syömisestä, mutta tulehdustilaan voi yrittää vaikuttaa. Lipödeemaan vaikuttaa kuitenkin erilaiset elimistön stressitilat ja hormonaaliset muutokset. 

Hiilihydraatit kehossa

Ylimääräinen glukoosi, jota elimistö ei voi välittömästi käyttää, muuttuu insuliinihormonin toimesta maksassa glukogeeniksi ja varastoituu sekä maksaan että kudoksiin rasvana. Hiilihydraatit voivat saada aikaan insuliinireaktion ja voivat tästä syystä varastoitua elimistöön rasvana. Jokainen ateria, joka sisältää pääasiassa hiilihydraatteja, nostaa verensokeria. Verensokerin tasaamiseksi haima joutuu erittämään vereen insuliinihormonia. Insuliini alentaa veren glukoositasoa, mutta se edistää samalla rasvan varastoitumista ihmisen kehoon. Insuliini on alunperin ns. varastointihormoni, jonka tehtävänä on varastoida ylimääräiset hiilihydraatit rasvakudoksiin mahdollisen nälkiintymisen varalta! 

Proteiinit
Jos syöt liikaa proteiineja yhdellä aterialla, veren insuliinipitoisuus nousee, koska elimistö ei halua liikaa ylimääräisiä aminohappoja verenkiertoon. Kohonnut veren insuliinipitoisuus auttaa muuttamaan ylimääräisen proteiinin rasvaksi. 

Maitotuotteet
Lehmänmaitotuotteet lisäävät kehoon matala-asteista tulehdusta. Korvaa maito makeuttamattomalla mantelimaidolla esim. Alpron unsweetened almond milk. Voita parempia vaihtoehtoja ovat ghee ja kookosöljy. Korvaa tavallinen juusto vuohenjuustolla ja tätäkin kohtuudella ja kokeilemalla.

Ketosta
Keton noudattaminen vaatii jo jonkin verran tietoa. Ketogeenisellä ruokavaliolla keho muuttuu rasvapolttoiseksi ja rasva-adaptoituminen voi kestää kuukausia. Lipödeemarasvaa ei ole mahdollista laihduttaa, mutta monella voi olla lisäksi tavallista rasvaa, jota voi olla mahdollista laihduttaa pois. Ketogeenistä ruokavaliota ei suositella mikäli on syömishäiriöistä käyttäytymistä, koska ketogeeninen vie nälän helposti ja voi johtaa siihen ettei henkilö syö pian enää mitään. Ketogeenisiä valmennuksia myy mm. Fitfarm, mutta näissä täytyisi ottaa huomioon myös lipödeeman rajoitukset (katso lista alta). 

Alhainen ferritiini
Lipödeemaa sairastavilla alhainen ferritiini on hyvin yleistä. Raudan imeytymiseen voi vaikuttaa viljan ja maitotuotteiden käyttö eli kannattaa jättää ne pois ja katsoa vaikuttaako rautaan. Rautalisä kannattaa ottaa käyttöön jos se on kovin alhainen ja ottaa rautalisän kanssa samalla C-vitamiinipitoista syötävää jotta se imeytyisi paremmin.

Sopivia VHH-ruokia lipödeemaa sairastavalle

Mitä voit syödä pääosin:

  • kanaa
  • kalaa (etenkin lohta)
  • vihreitä kasviksia ja yrttejä
  • sipulia, valkosipulia
  • sieniä
  • öljyt: avokadoöljy, macadamiaöljy, oliiviöljy, kookosöljy, ghee
  • vihreä tee, yrttitee, kofeiiniton tee
  • avokadot ja oliivit
  • sitruuna ja lime
  • kurpitsat
  • macadamiapähkinät, mantelit, parapähkinät ja chiasiemenet
  • merenelävät
  • kurkumiini: Kurkumiinia voi käyttää ruuassa mausteena tai tehdä golden milk juomaa, johon tulee kurkumiinia, mustapippuria, kanelia, vaniljajauhetta, mantelimaitoa, vaikkapa lisäksi gheetä tai mantelitahnaa. Mustapippuri tehostaa kurkumiinin vaikutusta ja kurkumiinissa on tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia.

Kohtuudella:

  • kananmunat
  • muut kasvikset kuin vihreät
  • vuohenjuusto
  • mantelimaito, soijamaito
  • soijajogurtti ja muut sokeroimattomat soijatuotteet
  • naudanliha
  • marjat
  • melonit, ananas, omena, luumu, persikka, aprikoosi, kiivi
  • bataatti
  • pavut, linssit, kikherneet, herneet
  • kahvi ja musta tee
  • kuivat viinit

Syö vain todella harvoin tai älä ollenkaan:

  • prosessoitu liha: pekoni, kinkku, sianliha, makkarat, nakit, salami
  • perunat, maissi, säilykekasvikset
  • säilykehedelmät, kuivatut hedelmät
  • suolapähkinät, maapähkinät, saksanpähkinät
  • kaikki viljatuotteet: leipä, pasta, pizza, kakut, murot, leivonnaiset, keksit, nuudelit, couscous, ohra, vehnä, ruis
  • maitotuotteet: rahkat, jogurtit, jäätelöt, kondensoitu maito, juustot, maito
  • sokerit: sakkaroosi, sukroosi, glukoosi, maltoosi, dekstroosi, rypälesokeri
  • keinotekoiset makeuttajat: sorbitoli, aspartaami, sakkariini, vaahterasiirappi, hunaja, kookossokeri, agave, xylitol, hillot
  • maustekastikkeet: ketsuppi, barbequekastike, teriyakikastike, sinappi, soijakastike, salaattikastikkeet
  • energiapatukat, proteiinijuomat, proteiinipatukat
  • juomat: hedelmämehut, täysmehut, siiderit, lonkerot, oluet, sokeriset drinkit, keinotekoisesti makeutetut alkoholijuomat, energiajuomat
  • margariinilevitteet, kaseiini, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, maissiöljy, sipsit, ranskalaiset perunat

Tiedot otettu englanninkielisiltä lipödeemasivuilta ja käännetty suomeksi

© Lipödeema Suomi vertaistukiryhmä, lipodeema.fi